KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM.KSIĘDZA PRAŁATA JÓZEFA BIGUSA W BANINIE
Pożądane efekty przynosi bardzo duże i świadomie rozwijane zaangażowanie wszystkich pracowników w życie szkoły, wspieranie i inspirowanie do twórczej pracy a zarazem identyfikacja ze swoim zakładem pracy. Praca nauczyciela powinna być skoncentrowana na bezpośredniej i twórczej pracy z dzieckiem.
Wizja rozwoju zespołu oparta jest na bardzo dobrej znajomości placówki, jej specyfiki oraz mocnych i słabych stron.
Zespół szkół, to szkoła autonomiczna, samodzielna finansowo, efektywna w nauczaniu i wychowaniu, bezpieczna i zdrowa, rozwijająca i przygotowująca do życia, otwarta, demokratyczna, humanistyczna, twórcza, zaangażowana w lokalność, współpracująca z podmiotami służącymi rozwojowi uczniów, szkoła z klimatem, zakorzeniona w tradycji i otwarta na nowoczesność - szkoła z własnym obliczem.
Absolwent Zespołu Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej powinien posiadać następujące umiejętności i postawy:
- zna swoje mocne i słabe strony i potrafi nad nimi pracować,
- potrafi zastosować wiedzę i umiejętności w praktyce,
- potrafi dokonać właściwych, społecznie akceptowanych wyborów,
- szanuje dziedzictwo kulturowe,
- zna i stosuje normy dobrego zachowania,
- jest partnerem we wspólnej pracy,
- dąży do osiągnięcia sukcesu,
- jest przygotowany do następnego etapu nauki,
- dobrze wykształcony, otwarty na wiedzę,
- o szerokich kompetencjach społecznych,
- odznaczający się kulturą, etyką, aktywnością,
- godnie reprezentujący rodzinę, tradycje szkół oraz ojczyznę.
Dla osiągnięcia tego celu, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, wszelkie działania i funkcje szkoły powinny skoncentrować się na:
- kształceniu,
- wychowaniu i opiece,
- bazie i organizacji szkoły
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU ZESPOŁU PUBLICZNEGO GIMNAZJUM I SZKOŁY PODSTAWOWEJ
KSZTAŁCENIE
Cel końcowy – Szkoła zdiagnozowana na wysokim poziomie dydaktycznym, dostępna poprzez obiektywnie i ogólnie uznane zasady oceniania oraz zajęcia pozalekcyjne dla uczniów o różnych zdolnościach i zainteresowaniach, przyjazna dla dzieci i rodziców, silnie związana z własnym regionem.
Cel ten zamierzamy osiągnąć poprzez kontynuację działań już podejmowanych:
- monitorowanie rzetelnej realizacji podstawy programowej,
- system diagnozy osiągnięć uczniów za pomocą testów zewnętrznych
i wewnętrznych (po klasie trzeciej, w klasie piątej oraz na zakończenie klasy szóstej),
- diagnoza uczniów klasy pierwszej, drugiej gimnazjum,
- tworzenie planu badań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem klas szóstych a także klas trzecich gimnazjum,
- wnikliwe analizowanie wyników sprawdzianów w klasach szóstych
i wykorzystywanie wniosków w celu poprawy wyników w nauce i na sprawdzianie zewnętrznym,
- wykorzystywanie wniosków rady pedagogicznej do dalszej pracy (dwa razy
w roku) ,
- odpowiednią motywację uczniów,
- prowadzenie zajęć z uczniami zdolnymi ( m.in. Odyseja Umysłów, koło dla zdolnych matematyków, koło szachowe, sks, koło piosenki angielskiej, historyczne, koło teatralne w języku polskim, koło teatralne w języku angielskim)
- wzbogacanie oferty kół zainteresowań (koła teatralne, koła sportowe, chór, koła ekologiczne, informatyczne, językowe, plastyczne, LOP, Miłośników Gdańska, …),
- kontynuowanie współpracy ze Szkołą Tańca, Klubem Karate, Klubem Judo,
- udział uczniów w konkursach wiedzowych wieloetapowych,
- zajęcia wyrównawcze dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- pracę w grupach językowych na poziomie klasy ze względu na stopień zaawansowania,
- zachęcanie nauczycieli do wykorzystywania różnych, ciekawych form pracy, m.in. organizowanie zajęć terenowych, prowadzenie zajęć w Centrum Technologicznym Experyment, współpraca z CEE w Szymbarku, udział w Akademii Gdańskich Lwiątek,
- współpracę z firmą przekazującą szkole programy edukacyjne do pracy z uczniami zdolnymi oraz uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- kontynuację projektu „ Czytam i piszę”, którego byłam inicjatorem i który monitoruję już trzeci rok, we współpracy ze Stowarzyszeniem Edukacja plus Integracja,
- prowadzenie spotkań z „ciekawymi ludźmi” – pisarzami, podróżnikami,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli
- otaczanie opieką i doradztwem zawodowym nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie i nauczycieli zdobywających wyższe stopnie awansu.
Zamierzamy rozwinąć inicjatywy:
- pozyskiwanie nowych instytucji, organizacji prowadzących zajęcia pozalekcyjne dla uczniów,
- realizację autorskich programów, zapewniających każdemu uczniowi ciągły postęp i sukces,
- nawiązanie współpracy z uczelniami wyższymi celem poszerzenia oferty edukacyjnej dla uczniów gimnazjum,
- pozyskiwanie funduszy w ramach projektów ministerialnych i unijnych wyrównujących szanse edukacyjne uczniów,
- doskonalenie kadry do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- wprowadzenie klas tematycznych od klasy czwartej,
- wspomaganie wszelkich działań ukierunkowanych na rozwój umiejętności posługiwania się językiem angielskim,
- zorganizowanie klas sportowych,
- wprowadzenie dziennika elektronicznego.
WYCHOWANIE I OPIEKA
Cel końcowy – w pełni demokratyczna, samorządna i przyjazna szkoła, w której uczeń czuje się dobrze, jest jej współtwórcą i współgospodarzem. Szkoła bez agresji i zagrożeń społecznych , przygotowująca do kolejnego etapu edukacji.
W zakresie wychowania i opieki chcemy uzyskać wysoki stopień akceptacji szkoły przez uczniów, rodziców i nauczycieli. W tym celu zamierzamy kontynuować ale także inicjować następujące działania:
- diagnozowanie oczekiwań rodziców, uczniów i nauczycieli w wymienionym zakresie (szczególnie uczniów klas pierwszych),
- wspólne tworzenie Programu Wychowawczego Szkoły przez nauczycieli, uczniów i rodziców,
- stałą ewaluację programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły,
- działania służące przekazywaniu uczniów oddziałów przedszkolnych nauczycielom uczącym w klasach pierwszych,
- adaptację uczniów klas czwartych do systemu klasowo-lekcyjnego, przekazywanie szczegółowych informacji nauczycielom klas czwartych
o trzecioklasistach,
- nawiązanie kontaktów nauczycieli i uczniów z innymi szkołami, w tym również
z zagranicznymi, kształcenie sprawności międzykulturowych,
- prowadzenie działań z obszaru doradztwa zawodowego, szczególnie
w gimnazjum,
- włączanie uczniów do prac przy kreowaniu wizerunku nowo powstałego zespołu szkół,
- udział w kampanii „Szkoła bez przemocy”,
- stworzenie sali patrona,
- doposażanie sal tematycznych/klasopracowni,
- prowadzenie nowych akcji aktywizujących zarówno uczniów jak i rodziców: Dni Teatru, Tygodnia Zdrowego Żywienia, Tygodnia Ekologicznego itp.,
- wzbogacanie oferty zajęć pozalekcyjnych,
- propagowanie i kontynuacja na terenie szkoły organizacji harcerskiej,
- stwarzanie warunków do samodzielnej i samorządnej pracy uczniów,
- pozyskanie godzin psychologa dla gimnazjum,
- kontynuację wolontariatu studenckiego – prowadzenie zajęć dla dzieci w czasie wakacji,
- kontynuację wolontariatu rodziców oraz absolwentów jako wspomaganie działań dydaktycznych szkoły,
- powrót do organizacji uroczystości szkolnych z aktywnym udziałem rodziców i innych członków rodzin ( Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Dzień Dziecka i Sportu),
- integrację środowiska wokół organizacji Festynu „Mama, Tata i Ja”,
- udział uczniów w wyjazdowych lekcjach muzealnych,
- kontynuacja pracy PCK, współpraca ze świetlicą socjoterapeutyczną,
- współpracę z PP-P w ramach prowadzenia zajęć dla rodziców, wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- współpracę w GOPS-em, organizacją Caritas w celu pomocy rodzinom o niskim statusie materialnym,
- wspieranie i umożliwianie rozwoju samorządności uczniów,
- otwarcie szkoły w soboty dla społeczności uczniowskiej – spotkania harcerzy, projekty prowadzone wraz ze Stowarzyszeniem.
BAZA I ORGANIZACJA SZKOŁY
Cel końcowy – Szkoła dobrze zorganizowana, sprawnie funkcjonująca zarówno dla uczniów, rodziców i pracowników.
Chcąc zrealizować powyższy cel należy:
- utrzymać jak najdłużej tak niedawno odzyskany komfort pracy w systemie jednozmianowym,
- pozyskiwać dodatkowe środki finansowe – zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu komputerowego, także z wynajmu pomieszczeń szkolnych,
- zorganizować plac zabaw dla najmłodszych przy nowej szkole,
- zorganizować i pozyskać darczyńców dla stworzenia miasteczka ruchu drogowego,
- współpracować z organem prowadzącym (Urząd Gminy Żukowo) oraz organem nadzorującym (Delegatura Kuratorium w Kościerzynie),
- uczestniczyć w akcjach i imprezach organizowanych przez Urząd Gminy,
- promować szkołę na stronie internetowej Urzędu, współpracować z mediami,
- współpracować ze środowiskiem lokalnym, angażowanie w sprawy szkoły i działania na jej rzecz, w tym z Parafią, Radą Sołecką, OSP, Policją,
- współdziałać ze związkami zawodowymi ( NSZZ „Solidarność” i ZNP), które istnieją w naszej szkole, zasięganie opinii w ważnych dla placówki i pracowników sprawach,
- motywować nauczycieli do dalszego, ustawicznego kształcenia,
- dbać o własny rozwój poprzez udział w szkoleniach, wymianę doświadczeń
z innymi dyrektorami poprzez organizację spotkań,
- wspierać wspólne działania grona oraz Rady Rodziców a także Stowarzyszenia Edukacja plus Integracja zapewniające pozytywny obraz szkoły.
Istotnym zadaniem będzie odpowiednie przygotowanie zmian organizacyjnych związanych z powstaniem nowej jednostki organizacyjnej, jakim jest zespół szkół. Ważną rolą dyrektora będzie kierowanie wszelkimi pracami podległych pracowników nad odpowiednim zakończeniem działalności obecnie istniejących szkół i dotrzymaniem terminu rozpoczęcia działania Zespołu Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Baninie.
We współczesnym zarządzaniu właściwy przepływ informacji odgrywa niebagatelną rolę. Zagadnienie to odgrywać będzie ważną rolę, choćby ze względu na fakt, że praca odbywać się będzie jednocześnie w dwóch budynkach zespołu szkół.
Proponowane metody rozwiązania problemu to:
- stworzenie jednolitych zasad komunikacji – określenie sposobu przekazywania informacji uczniom, nauczycielom, pracownikom szkoły oraz rodzicom i innym zainteresowanym,
- lepsze wykorzystanie poczty internetowej,
- instalowanie w ciągach komunikacyjnych odpowiedniej ilości gablot informacyjnych,
- informowanie o przyjętych i stosowanych w zespole szkół procedurach, regulaminach i dokumentacji szkolnej,
- systematyczne redagowanie strony internetowej zespołu szkół wraz z stroną BIP oraz strony internetowej szkoły podstawowej i gimnazjum.
Istotnym czynnikiem warunkującym powodzenie naszego nowopowstającego zespołu będzie dalsze kształtowanie u uczniów i nauczycieli odpowiedzialności za własne decyzje i własne postępowanie. W przypadku dzieci przede wszystkim za własne, odpowiadające zdolnościom osiągnięcia szkolne,
a w przypadku nauczycieli za własne doskonalenie, metody pracy i osobisty przykład. Szkoła jest odbiciem potrzeb środowiska, rodziców, nauczycieli
i uczniów. Szkoła jako złożony i dynamiczny organizm nigdy nie jest dziełem skończonym, może co najwyżej zmierzać ku doskonałości.
Szkoła o której myślimy powinna być:
- autonomiczna – w doborze kadry, form pracy i celów,
- bezpieczna – wolna od patologii, przemocy, zagrożeń,
- zdrowa – ułatwiająca uczniowi rozwój, prowadząca wychowanie prozdrowotne
i edukację ekologiczną, dająca wsparcie rodzicom, rozwijająca integracyjne formy pracy z uczniami niepełnosprawnymi, zapewniająca wychowanie moralne, tworząca przyjazny klimat i dobre wspomnienia,
- przygotowująca do życia – dająca uczniom umiejętność dobrego komunikowania się ze światem, samodzielnego uczenia się, ufność we własne siły, umiejętność współżycia w grupie i korzystania z technicznych środków komunikacji,
- otwarta – urządzająca imprezy środowiskowe, organizująca działalność pozalekcyjną,
- demokratyczna – sprawiedliwa, wychowująca do demokracji, przestrzegająca praw dziecka i ucznia, samorządowa, wrażliwa na opinie uczniów i rodziców, posiadająca radę pedagogiczną podejmującą decyzje z dyrektorem,
- humanistyczna – wprowadzająca w świat uniwersalnych ludzkich wartości, zachęcająca do uczestnictwa w kulturze i sztuce,
- twórcza – innowacyjna, ucząca się i rozwijająca, tworząca możliwości rozwijania talentów i zdolności uczniów,
- z własnym obliczem – tradycją i tożsamością.
Sukces szkoły zatem warunkuje efektywna współpraca ze środowiskiem, organizacjami i instytucjami, organem sprawującym nadzór pedagogiczny
i organem prowadzącym szkołę.